UGC eli user generated content on voimakkaasti vaikuttajamarkkinoinnin ohella suosiotaan kasvattava markkinoinnin muoto. UGC-sisällöt tunnistaa siitä, että sisällössä esiintyy tai sisällön on toteuttanut tavallista asiakaskuntaa vastaava henkilö, ja UGC-sisältöjä hyödynnetään yrityksen omassa mainonnassa. UGC-sisällön toteuttaja ei siis julkaise sisältöjä omille sosiaalisen median kanavilleen, mikä puolestaan on tuttua vaikuttajamarkkinoinnissa.
UGC-sisällöt sopivat erityisen hyvin yritysten omaan sosiaaliseen mediaan, sillä ne eivät ole tyyliltään "mainosmaisia", ja siksi ne koetaan sosiaalisessa mediassa hyvin aidoiksi ja tämän vuoksi sitouttavat seuraajia hyvin. UGC-sisältöjä voi nähdä tällä hetkellä eniten TikTokissa ja yritykset käyttävät niitä niin orgaanisissa julkaisuissa kuin myös sponsoroituina sisältöinä.
UGC tulee olemaan markkinointikeinona äärimmäisen suosittu, sen aitouden ja tulosten, mutta myös kustannustehokkuuden vuoksi. UGC-sisältöjen luomiseen ei tarvita seuraajakuntaa tai henkilöbrändiä, ja tästä syystä UGC-sisällöt ovat usein yrityksille edullisempia kuin vaikuttajamarkkinointikampanjat.
Käyttäjien luoma sisältö koetaan samaistuttavampana ja aidompana kuin yrityksen tuottama sisältö ja siten UGC-sisältö on vaikuttavuudeltaan merkittävästi perinteistä mainontaa tehokkaampaa. Useiden tehtyjen tutkimusten mukaan jopa yli puolet kuluttajista pitävät muiden käyttäjien luomia sisältöjä luotettavimpina, kuin perinteisiä mainoskampanjoita ja kokevat UGC:n hyödyllisenä ostopäätöstä tehdessä.