Vuoden 2024 trendit yrityssomeissa

Vuonna 2024 sosiaalisen median on oltava samaistuttavampaa, helposti lähestyttävämpää ja aidompaa kuin koskaan. Etenkin yritystileillä.

Vuosi 2023 esitteli meille UGC:n eli user generated contentin voiman ja kustannustehokkuuden. Kun viime vuoden sometrendejä niin henkilöbrändien kuin yritystenkin kanavissa, sekä UGC:n suosiota lähtee analysoimaan, huomaa heti että somessa vaaditaan nyt enemmän aitoitta kuin ikinä.

Yritystileillä, sekä myös vaikuttajien henkilöbränditileillä, haasteena on monesti kaukaisuus seuraajista. Sisällöt ovat liian myyviä ja se myös tehdään hyvin selväksi, että somea halutaan käyttää vain myymiseen. Kuluttajat ja seuraajat alkavat olla valveutuneempia ja jatkuvasti vain kyllästyneempiä siihen, että heiltä halutaan vain nyhtää viimeisetkin rahat. Tämän vuoksi seuraajat alkavat siirtyä yhä enemmän sellaisten kanavien ja tilien pariin, joissa ei yritetä myydä heille mitään. Ainakaan suoraan.

Totta kai etenkin yritysten pääpointti on edelleen tehdä kauppaa ja tulosta, mutta nyt se vain on tehtävä ovelammin. Yritysten tulee olla helposti lähestyttävämpiä ja samaistuttavampia, ja johan kauppa alkaa käydä! Mutta miten se sitten oikein tehdään?

Tänä vuonna etenkin yritysten someissa tulee trendaamaan vahvasti seuraavat teemat:

  • UGC. UGC:llä luodaan vaikutelmaa siitä, että kaikki haluavat suositella näitä tuotteita, ja katso, suosittelijatkin ovat tavallisia tyyppejä kuten sinä.
  • Kasvot. Yritykset alkavat huomaamaan, että samaistuttavuutta ja helposti lähestyttävyyttä saa helpoiten ja nopeiten luotua sillä, että siellä yrityksenkin somessa näkyy ihka oikeita tyyppejä. Työntekijöitä, yrittäjiä tai sisällöntuottajia asiakkaan roolissa.
  • In-house sisällöntuottajat. Edelliseen hieman viitaten, yritykset tulevat todennäköisesti palkkaamaan ennemmin oman talonsa sisään sisällöntuottajia, sen sijaan että ostaisivat täyden someylläpidon toimistoilta. Toimistot eivät useinkaan halua omia kasvojaan asiakkaidensa kanaviin, ja siksi monesti markkinointitoimistojen tuottamat sisällöt jäävät helposti kaukaisiksi ja pintapuolisiksi. Oma sisällöntuottaja sen sijaan uskaltaa laittaa kasvonsa peliin, ja tuo pelkästään omilla kasvoillaan yritystilille aitoutta ja samaistuttavuutta.
  • Yritysblogit. Jo pitkään on povattu pitkien somesisältöjen palaamista, mikä tarkoittaa etenkin blogien nousua uudelleen. Tämän myötä myös yritysblogit alkavat jälleen kiinnostaa, isolla mutta-huomiolla! Yritysblogienkin sisältöjen tulee olla joko erittäin hyödyllisiä lukijalleen tai tarjota sitä kaivattua aitoutta.

 

Me Volontélla autamme sinua todella mielellämme pysymään mukana sometrendien aallonharjalla! Tuotamme itse tehokkaita UGC-sisältöjä, sekä löydämme itsemme lisäksi verkostoistamme varmasti brändillesi parhaiten sopivat muutkin UGC-sisällöntuottajat. Verkostoistamme löytyy myös taitavia sisällöntuottajia, joiden kanssa voit esimerkiksi solmia freelance-sopimuksen in-house sisällöntuottajan rooliin!

Mikäli haluat kuulla lisää alkaneen vuoden sometrendeistä ja napata ne kunnolla itsellä haltuun, kysy meiltä konsultointia tai koulutusta talon sisäiseen sisällöntuottoon.